10/11/2012

Permanent position

Teresa Tyszkiewicz/Zdzisław Sosnowski:Permanent Position (original title: Stałe zajęcie)

Joint films by Teresa Tyszkiewicz and Zdzisław Sosnowski, such as The Other Side or Permanent Position constitute the fullest expression of the interest of Polish artists of the 70s in eroticism. We are witnessing here a sensual story of the intimate relation of a couple in love, who develop through improvised actions-compositions the repertoire of visual equivalents of the experience of love and romantic relationship. The sexual flavour of the presented situations is additionally amplified by objects that evoke eroticism. The film presents the negotiation between the private experience of eroticism and the clichéd poetics of erotic representations, which infiltrated into Poland from the West when the puritan country was still turning its back on the erotic imaginary. The artists’ attempts are not at grasping the mystery of intimacy, but at elaborating a visual structure meant to express the joy of being together.

References: D. Crowley, The Art of Consumption, in: 1,2,3... Avant-gardes. Film/Art Between Experiment and Archive, eds. Ł. Ronduda, F. Zeyfang, Warsaw 2006; Ł. Ronduda, Polish Art of the 70s Avant-garde, Warsaw 2009.
(ŁM)

1979
16 mm, 9'56''
Permanent PositionPermanent PositionPermanent Position
© Zdzisław Sosnowski, Teresa Tyszkiewicz.
 
 
 
 
à la recherche d'une position permanente qui n'aura plus besoin d'ajout, de mouvement de l'esprit et de l'avis. Quelque chose de l'ordre de la stabilité, voire d'un confort de la vision. Quelque chose qui dit c'est et si c'est un peu autre chose à chaque fois qu'on l'évoque, c'est ça et c'est ça sûrement.
De fait, toute évocation de ce que c'est permettrait au corps, à l'esprit, à l'avis de se reposer sur une base qui ne s'empêcherait pas de laisser des strates s'échaffauder sur son limon. Une fondation, une position permanente jonchée dans le sol, ouverte vers le ciel.
à la recherche de ça.

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